tisdag 10 mars 2015

Gilla läget

Jag hörde ett yttryck en gång för många år sen som etsade sig fast i hjärnan på mig. Då gällde det en ny kamera och försäljaren sa att "det är bara att gilla läget", jag minns inte om det var bildkvalitet, pris eller inställningar han pratade om. Det var första gången jag hörde det men absolut inte den sista. Det kommer ur min egen mun då och då. Mest som en slags överlevnadsfras. Nu är vi där igen, det är bara att gilla läget. Saker händer och de händer så fort att jag inte hinner med och då kan jag lika gärna bara sätta mig ner och försöka göra det bästa av åkturen. Det innebär illamående, huvudvärk, tårar, oro, förvirring och mörkerseende. Små glimtar av ljus dyker upp och skönt nog har solen vett nog att lysa ner från den annars så gråa himlen.

Imorgon är det begravning. Jag har plockat fram klänningen, målat naglarna och förberett så att väskan är fullproppad av näsdukar, halstabletter och en vattenflaska. Min hals har invaderats av en tråkig rethosta och jag funderar på att ta mig en dos hostmedicin innan vi åker. De flesta vet hur drygt det kan vara att sitta i en stor och ekande kyrka när en endaste liten person hostar lungorna ur sig. Det är enerverande. Jag vill bara vara, sitta där och snora och höra på de vackra orden och kanske kraxa med i en psalm eller två. Allt till äran för min farmor.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar