fredag 9 januari 2015

Storm och längtan

Det är fredag och årets hittills kortaste vecka går mot helg. Januari och barmark. I förmiddags föll några flingor men sen tog ett envist ösregn över. Det blåser och blåser och SMHI har återigen lagt ut en klass 1-varning över området. Åtminstone till ikväll då det går över i en klass 2-varning. Maken min jämför SMHIs vilda varningar med "Peter och vargen". De varnar och vi röjer snällt undan och ser till att hålla oss hemma. För att ett dygn senare inse att stormen inte var värre än blåsten för en halv vecka sen. Jag hade gärna sett mer snö och mindre mängd vindar. Haft vinter helt enkelt. För just nu är allting bara grått och glåmigt. Julen är över och det killar inte det minsta i magen när jag ser en adventsljusstake eller bilder på vackra julgranar. Det är januari och jag vill ha snö och frost och ett vitt landskap som ligger tyst och väntar. I väntan på det eldar jag i kaminen och dricker chai-te och läser böcker. Precis som om det var vilken oktoberdag som helst. Fast det är januari och mitt i vintern och fåglarna klarar sig själva ute på den gröna gräsmattan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar