torsdag 1 januari 2015

Hjärtats tunga slag


Trerätters middag, champagne och tomtebloss. Vi firade ut det gamla året på bästa vis. Aldrig förr har Grevinnan och Betjänten varit så roligt, aldrig tidigare har jag njutit av tomteblossens sprakande ljus trots kalla vindar på strumpbyxbeklädda ben. Med chokladprydda överläppar somnade barnen intill oss i soffan. När de burits upp till sina sängar sjönk jag och maken åter ner i soffan och såg två avsnitt av Game of Thrones innan det var dags att klä på sig och gå ut i nyårsnatten för att skåla in det nya året.



Långt i fjärran blixtrade det av nyårsraketer och fläckvis placerade moln förstärkte ljusupplevelsen. Vackrast av allt var stjärnorna på himlen och månen som visade sig bakom de majestätiska trädkronorna. Våra glas höjdes och vi stod i en bubbla för en sekund innan smällarna och vinden tog oss tillbaka till årets första skälvande minuter.

Jag la det gamla året i en ask och stängde locket om det. Nu är jag redo för ett nytt och oskrivet 2015. Det gror en kluvenhet inom mig. När flocken är samlad är vi trygga, ingen klampar in i vårt revir och förstör. Om en vecka har vardagen tickat igång och jag kan inte stoppa hjärtats ökande slag när tanken snuddar vid skolan. Vad kommer att hända och hur bygger jag styrka som förgrenar sig över i nästa generation? Hjärnan spinner trådar som tar mig ut på långa vägar från häret och det får mina fötter att inte tappa fästet i marken vi går på.

Andra trådar tar mig högre, där ljuset aldrig slutar att lysa och kärleken flödar som i en outtömlig flod. Där finns möjligheterna och tron. Hjärtat dunkar djupt och hoppfullt, inte alls som på andra sidan. Det är där jag vill stanna, det är där familjen ska vara. I tryggheten står vi samlade och känner jordens puls under fötterna. Jag tänker på stjärnorna och månen, det självklara, allt som vi delar och hur bra det ska vara. 2015 kommer att bli ett fantastiskt år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar