tisdag 13 januari 2015

Att övertyga

En stor del av mina dagar går åt till att övertyga hjärnan att allt är okej. Att vissa saker faktiskt är normaltillstånd och att det är okej att sucka tungt då och då. Jag läser om sjukdomar och ögonen suger i sig varenda dugg och skickar iväg det till fultanksdelen av hjärnan där det genast omsätts till sanningar. Sura och trötta miner på jobbet sugs in i mig och jag famlar vilt efter fast mark. Mark där jag kan stå still och hinna ikapp alla delar av det som är Sandra. Men det är inte lätt. Så jag smeker medhårs, övertygar och säger att det inte alls behöver vara dåligt och tråkigt. Att bakom den ständigt gråa himlen finns en sol som lyser och värmer och ger oss liv. Den delar sin plats med alla stjärnor och andra himlakroppar. Stjärnorna som ger mig ro de nätter då tankarna väcker mig och sticker sina vassa fingrar i sidan så att det inte går att somna om.

Det går lite upp och ner och jag har lite svårt att hitta en bra balans i vardagen. Just nu står barnen och hänger över mig så jag ska ta dem med mig till vardagsrummet och visa ett nytt kortspel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar