lördag 27 december 2014

Livet just nu och ljuvliga frost

På juldagen hade temperaturen sjunkit rejält och vi bjöds på 9 friska minusgrader och snöfall. Direkt efter frukosten blev det lek i snön och på eftermiddagen kravlade sig hela gänget ner i den hyrda (grannar är bra att ha) vedeldade badtunnan där vi nästan svettades bort.

När kvällen kom glimmade himlen av stjärnor och julkänslan tog ett extra hopp i rätt riktning. Igår, annandagen, kände jag ett stort sting i härtat - julen var på övergående. Vi huttrade en stund i trädgården, passade på att andas den sköna luften och fnissa åt barnens glädje med pulkor och snowboard, innan det var dags för barnens farmor och farfar att flyga norrut igen.



Idag har det återigen skimrat i gräsmattor och på trädstammar. Kaprifolens bär är täckta av små taggar och långt nere i den lilla världen sticker grässtråna upp som krispiga spjut ur marken. Familjen gick över åkern för att lyssna på åns porlande och jag förtrollades av de runda isbollarna som formats strax ovanför vattenytan. Inomhus råder ett varmt lugn och kaminen gör mig alldeles lycklig. Julgranen doftar ljuvligt och överallt ligger det julklappar som barnen fått. Jag tänder ljus och fyller doftlyktorna med jul och försöker känna nuet.

För en liten stund sen hade jag en behaglig dejt med Michael Bublé i köket. Matlagning, ett glas vin och en mjuk stämma, ibland är allt på topp. Barnen tittar på Disneyfilm i vardagsrummet och maken har limmat ihop en julklapp som ramlade i golvet och gick sönder. Jag njuter av stunden och ser fram emot att dela 1,5 timme tillsammans med alla personer på Downton Abbey senare ikväll.

Igår kände jag mig helt ur gängorna en stund, idag har jag återtagit en del av det som gör mig lycklig. Jag hoppas att alla ni har en fantastisk fortsättning efter julhelgen och gör det som får livet att le.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar