lördag 20 december 2014

I juletid

Jag upptäckte till min förfäran att det senaste blogginlägget skrevs den andra december. Idag är det den tjugonde. Så mycket har hänt, roligt och mindre roligt.

Kräftskiva hade vi första helgen i månaden. Jag åt till det stod kräftstjärtar ur öronen och då åt jag några till. På vardagarna har jag jobbat, gjort hushållssysslor, beställt julklappar på nätet och planerat. En del timmar har spenderats i drömmarnas rike, oftast på natten men också dagtid.

Sen blev dottern sjuk, feber och förkylning. När hon väl återhämtat sig kom kräksjukan som en irriterande gäst. Den intog hennes lilla kropp och stannade där i alldeles för många dagar. Hon blev uttorkad och med telefonhjälp av en sköterska på vårdcentralen fick vi till slut tillbaka vår solstråle. Törstig till tusen och hungrig som en varg.

Jaha, då var vi nästan framme vid jullovet och jag hade börjat krackelera i kanterna. Prickigt ansikte, orolig mage och en mycket rörig hjärna. Panik byggdes upp och det krävdes en enorm viljestyrka att ta sig genom den mörka stunden.

Sonen blev sjuk, men vi köpte gran, pysslade på hemmaplan och eldade i kaminen. Igår blev det både mintkulor och kola gjort. Och NU är det jullov för nästan hela familjen. Jag jobbar de dagar då det inte är helgdag och tänker bannemig njuta.

I eftermiddag klär vi granen och kokar knäck. Vi hämtar en lyxjulskinka från Lillehem och kokar den innan den griljeras och provsmakas. På måndag kommer svärföräldrarna från norr och på onsdag ska vi ha en fantastisk julafton med våra nära.

1 kommentar:

  1. Nu hoppas jag att ni alla får vara friska över helgerna. Kram Bosse lidén

    SvaraRadera