måndag 29 december 2014

Ett par dagar innan det nya året tar vid

Måndag, en mittemellandag. Alla är hemma, men jag har möte i Ystad, och då för första gången under lovet sover alla till klockan åtta. Kvicksilvret har letat sig hela vägen ner till 12 minusgrader och all snö och frost glittrar för glatta livet. Huset har kylts ner under natten och jag fryser trots ylleklänning och tjocka strumpor.

På en parkering i Ystad ligger det tunna snötäcket orört sånär som på några små tassavtryck. Solen speglar sig på bästa vis och jag kravlar mig ner på knä för att fota spektaklet. Mötet blir bra, vi löser knutar och ser livet från den ljusa sidan.


De andra i familjen är ute när jag kommer hem igen. Barnen har fått röda kinder på ett kick och i den kalla luften känner jag doften av eld. Kaminen jobbar på för fullt i vardagsrummet och det tar inte ens fem minuter innan jag är tillbaka i de varmaste och fulaste kläderna. Vi äter lunch och gröten smakar plättar, den brände fast i botten. Men vad gör det när jag får nykokt ägg att äta med sked?

Hela familjen hoppar in i bilen och vi gör som många andra och tar oss till affären för att köpa hem nyårsmaten. Det blir endast familjen på nyårsafton, som alla andra år. Vi och en trerätters meny och tomtebloss. När klockan slår över på det nya året kommer jag och älskade maken att skåla i varsin liten whisky samtidigt som vi tittar på fyrverkerierna i horisonten. Därefter släcks huset ner och när morgonen gryr kommer det att vara ett fantastiskt 2015.

1 kommentar:

  1. Det låter som ni har en väldigt mysig tradition på nyår - önskar dig allt det bästa och hoppas du får en fantastisk början på det nya året. Stor kram Lina

    SvaraRadera