torsdag 20 november 2014

Vardag

Huset är alldeles tyst, bortsett från datorns surrande. Sonen har åkt iväg med skolbussen och dottern åkte med pappa till jobbet idag. Att komma hem till ett tomt hus klockan tjugo i åtta på morgonen är mycket ovanligt. Jag kunde byta till nyhetsmorgon på tvn och sätta igång datorn direkt. De dagliga rutinerna är viktiga för mig och när det blir en förändring tar jag ett steg tillbaka och antar en skeptisk min.

Att vara ensam är viktigt för mig. Det är då jag återhämtar mig och zoomar ur en stund. Det är också då mina blogginlägg brukar skrivas. Men inte nu. Det finns ingen inspiration. Naturen har antagit en grå ton och solen har jag inte sett på länge. Dagarna rusar fram och alldeles snart är det dags att hänga upp julkalendrar på kylen. Längtan efter jul är stor. Huvudet bubblar av julsånger och barnen är tacksamma att sjunga för. Glöggen står i källaren och räknar ner dagarna till första advent. I kylen ligger jästen och samlar sig för att bli till guldiga saffransbullar. Om jag blundar kommer doften till mig på en gång.

Ett par dagar i veckan arbetstränar jag på Erikshjälpen. Det är otroligt roligt och jag känner mig än mer värdefull. Kläder packas upp och sorteras innan de säljbara hängs upp på galgar och prismärks. Jag hade ingen aning om att kläder var så roligt att plocka med. Prissättning är minst lika roligt. Vad är andra villiga att betala och vad tycker jag? Just nu växer den nya butiken fram och om en dryg vecka är det stor invigning. Då ska caféet vara klart och alla prylar iordningställda. Allt till förmån för de som har det sämre i världen. Lägg sen till det stora återbruket i att köpa second hand. Alla vinner!

Datorn surrar och för en gångs skull är oljudet i höger öra tyst. Vad skönt det är när allt känns normalt och vanligt. Fint. Det är dags att plocka fram dagens kläder och äta mellanmål innan dagens aktiviteter drar igång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar