torsdag 27 november 2014

Somligt

Vad svårt det är att vara mamma. Nästan aldrig är det lätt. Alltid finns det något som gnager på mig och tar upp för mycket plats i hjärna och hjärta. Just idag gav något mig magont. Mitt barn mådde inte riktigt bra och till slut var så mycket upp och ner att tårarna rann. Då knöt sig magen och tankarna tog fart. "Vad kan jag göra, vad ska jag göra och blir det bra att göra så?" Hann vi rädda morgonen? Jag vet inte. Vill gärna tro att det blev bra till slut. För att ändra tankebanor lovade jag barnen att vi ska baka saffransbullar ikväll. Och på lördag ska det bli kallt på kvällen. Då passar det fint att klä sig varmt och gå ut i trädgården för att titta på stjärnorna. Kanske med en mugg choklad i handen? Små mål att tänka på och se fram emot när det är tufft för stunden.

Jag tackar naturen och dess kraft att läka på ett sätt som inget annat kan. Det är mitt sätt att komma tillbaka till en bra nivå. Vad är mitt barns sätt att ladda om och skaka av sig? Kanske med kompisarna, kanske i lugnet på eftermiddagen eller stunden innan det är dags att sova. Vilket enormt ansvar det är att vara mamma. Att ha hjärtat fyllt till bredden av kärlek till sina barn och samtidigt försöka rädda dem från världen och skicka ut dem i samma värld.


1 kommentar:

  1. Det är bara lätt att vara förälder innan man får egna barn. Då vet man "alla svaren" åt kompisar och främlingars barn som uppträder som utomjordingar. Det viktigaste är att göra sitt bästa. Inse att man kan inte göra allt rätt.
    Det gäller att passa på att njuta av de stunder som november bjuder på. Titta på stjärnor tröttnar jag aldrig på. Kram Bosse

    SvaraRadera