måndag 24 november 2014

I ♥ Stockholm


Helgen har spenderats i Stockholm. Jag slog till på ett glas champagne i väntan på att få borda planet. Vi lämnade ett grått Skåne och kom fram till ett duggregnande Stockholm. Ovan molnen var himlen precis så vacker som himlen ska vara. Pastelliga färger och ett fluffigt molntäcke som matta.


Hotellet vi bodde på, Radisson Blu, Royal Viking, var över förväntan. Rummet hade dubbelsäng åt mig och maken, sängskåp med dubbelsäng åt barnen och dessutom soffgrupp där vi vuxna (farmor och farfar var också med) kunde sitta och prata när barnen somnat. Längst ner i byggnaden fanns en träningsanläggning med poolavdelning där vi roade oss efter middagen på fredagen. Barnen njöt i stora drag och de var som duracellkaniner hela helgen.


Efter en stökig natt startades lördagen upp med hotellfrukost. Den var fantastisk för alla ickeallergiker. Jag och dottern begränsades rejält och vi blev besvikna båda två. Det hade inte varit svårt att ordna något litet lyxigt åt oss när de andra kunde välja och vraka bland kakor, varm frukost och goda brödsorter. Som tur fanns det frukt att fylla magarna med.

Alla gjorde sig i ordning och därefter delade vi upp oss. Maken mötte upp sin allra finaste vän för att bege sig till Värtahamnen där det var dags att springa Stockholm Tunnel Run. Vi andra tog bussen till Tekniska museet där tre timmar flög sin kos. Barnen sprang runt och tittade på en massa saker och vi vuxna hängde med och höll ordning på dem. I restaurangen fanns det olika alternativ för oss allergiker och det slutade med att dottern åt min lunch och jag fick ta hennes pannkakor.



Strax efter halv två lämnade vi byggnaden och gick mot Kaknästornet. Himlen var precis lika grå som hemma i Skåne, men humöret var fint. Sonen blev inte ett dugg imponerad av hissen upp till toppen. Han hade tänkt sig något mer åt rymdraket-hållet. Tack och lov för att det inte var så. Utsikten var lika storslagen som alltid, jag hade önskat sol så att alla färger hade kommit till sin rätt. Caféet hade ett stort och inbjudande fikabord att plocka från. Däremot fanns det inget alls åt mig och dottern. Som tur var hade jag packat ner några goda bullar i väskan och på ren nåder fick vi äta dem när de andra åt sina köpta kakor. Hur kan de vara så snikna att de knappt vill tillåta allergiker fika med resten? Vi har inte valt vår allergi. Stort minus till Kaknästornets café.


När vi till slut satt på bussen tillbaka till city hade det börjat skymma och de pyntade skyltfönsterna glimmade härligt mot oss. Här och var sågs det gula reflexvästar, många av de 40 000 som sprungit Sthlm Tunnel Run passade på att se sig om i stan efter loppet. Vi hoppade av bussen vid Kungsträdgården och sållade oss till den stora massan som också bestämt sig för att titta på NKs julskyltning. Jisses, det var trångt och alla barnvagnar var perfekta att snubbla över. En stund senare anslöt sig maken och hans kompis till sällskapet och vi fick höra en snabbversion av hur det hade gått i loppet. De log från öra till öra och runt halsen hängde det fina medaljer. Ett snabbt besök gjordes i en mataffär för att köpa godis åt barnen och sen gick vi tillbaka till hotellet för att bara finnas till en stund. Svärföräldrarna (farmor och farfar) hade med sig bubbel för att fira Fs fina resultat i loppet och vi skålade för en fin dag. Barnen var trots dagen fulla av energi och de körde järnet när vi satt på restaurang senare på kvällen. Den natten blev väldigt stökig då lillasyster hela tiden blev överrullad av storebror. Storebror som natten innan hade blivit nerputtad på golvet av en liten tös som trängdes rejält i sängen.


Söndagen började med hotellfrukost och därefter badade de andra en stund i poolen. Jag hade ont i magen och bestämde mig för att stanna i en vilstol och titta på när de andra plaskade för fullt. Innan det var dags att bege sig till flygbussen gick vi in på Centralen för att hitta en lättare lunch. Det slutade med ett riktigt bra besök på Luzette. Hovmästarinnan var en riktig pärla och fixade speciallunch åt mig och dottern. Sonen hade otur och fick en olivburk i ryggen - vilket plåstrades om med att hela gänget bjöds på goda bullar från cafédelen. Dottern och jag fick en stor skål med sorbet. Den lätta lunchen blev en rejäl måltid och vi satte oss mätta och belåtna på bussen som tog oss ut till Bromma.


Idag är det måndag och vi har en månad kvar till julafton. De andra i familjen är iväg på sina "jobb" och jag tar igen mig här hemma. Hade ett möte i Ystad klockan tio och den tid som är kvar innan det är dags att hämta barnen ska jag spendera i tystnad för att återhämta mig och landa i lugnet. Tänker placera ändan i soffan och fortsätta att mata kaminen för att hålla en go temperatur i huset.

2 kommentarer:

  1. Vad kul att ni besökt Stockholm! :) underbart att julen börjar närma sig!

    SvaraRadera
  2. Minns hur det var.. med matställen och allergi.. :( Kram.

    SvaraRadera