måndag 6 oktober 2014

Sicken helg

Fredagsmorgon. Pappan i huset susar fram genom det skånska landskapet för att ta sig till Liverpool, uppfylla en dröm. Jag och barnen går genom mjölkig dimma och vi smakar på luften. Det finns en oro, något som inte brukar finnas där. Pappa som har åkt iväg och ska vara borta i flera dagar. Mamma var på sjukhuset väldigt länge igår och barnen som inte riktigt förstår varför. Vi kramas när bussen kommer och lillasyster och jag går hem igen. Förbereder farmors ankomst. Men, det blir annorlunda. Skolan ringer, storebror har ont i magen och ser sjuk ut. Jag förstår varför och vi sätter oss i bilen och hämtar hem honom. Förändringen syns redan i bilen hem. Han saknade tryggheten, mig. Och han ville såklart också vara hemma när farmor kom, varför var det bara lillasyster som fick vara ledig?


Kramkalas med farmor, presentutdelning och tusen historier att berätta. Fredagen gick och efter tacomiddagen slappnade vi av i soffan innan det var dags att natta barnen. Jag fick gå upp tre gånger den natten, dottern sprattlar som en fisk och täcket rymmer. Som tur var tog farmor morgonen och sonen väckte mig efter åtta. Vi åt frukost och spenderade förmiddagen i trädgården. Jag kokte äppelkräm till lunch, nyplockade äpplen från våra träd. På eftermiddagen gjorde vi oss klara och åkte till Tomelilla där vi gick på bio och såg Flygplan 2. Det var en bra film, jag skrattade högt och snyftade lågt och barnen var nöjda när vi gick till bilen. Kyckling till middag och sen spelade vi Fia med knuff till det var dags att lägga barnen.


Igår var det dags att skjutsa farmor till flygplatsen. Hela förmiddagen var fri så det blev lek i trädgården igen och sonen fyllde nästan två hela skottkärror med fallfrukt. Han och lillasyster är lovade hundra kronor för varje kärra de fyller. Jag och maken kommer att bli ruinerade!

Efter lunch gjorde vi oss klara och sen for bilen mot Sturup där vi fikade innan det var dags att krama om farmor och vinka hej då. Dottern grät tunga tårar när vi vinkade och när barnen spändes fast i bilen sa de båda, "vi saknar farmor". Hemfärden blev lugn, jag valde en vacker väg med många höstiga träd och fantastiska utsikter. Lillasyster slocknade i sin stol och storebror spelade motorcrosspel hela vägen hem. Jag valde att strunta i simskolan och istället lägga fokus på en glad och lugn kväll och start på en ny vecka.

Barnen hade önskat sin favoriträtt till middag - snabbnudlar med orientalisk smak. De log från öra till öra när de slurpade i sig de slingringa nudlarna. Avslutningsvis mös vi ihop oss i soffan och såg veckans avsnitt av Amazing race. Jag översätter till svenska så att barnen också kan hänga med. Kvällens saga, Alfons och soldatpappan, lästes i dubbelsängen och när barnen somnat kurade jag ihop mig i soffan med en kopp de och de sista kapitlena i boken.


Idag är det måndag och ny vecka. Vi hade en fin morgon här hemma och på väg till bussen bländades vi av en magnifik soluppgång. Våra huvud var vridna åt öster och leendena visste inga gränser. Idag kommer pappa hem! Jag längtar så efter honom. ♥ Barnen längtar också, väldigt mycket. Speciellt efter de presenter de vet ligger i väskan. I eftermiddag hämtar jag min älskade man på tågstationen och sen hämtar vi barnen och ikväll äter hela familjen middag tillsammans. Ordningen blir återställd.


3 kommentarer:

  1. Tänker på dig Sandra. Vi är så lika i mycket och jag tycker du är vacker med din livsglädje mitt i skörheten. Stora kramar! Ps.Tack för smoothien, nu har jag uppdaterat bloggen med alla tips :)

    SvaraRadera
  2. Du skriver så otroligt vackert <3
    Kramar o kärlek till dig och familjen!

    SvaraRadera
  3. Dina bilder är alltid så vackra, det är en ynnest att få titta på dem.

    Kram

    SvaraRadera