onsdag 22 oktober 2014

Bakom husen lyser skogen


Bakom hus och intill trädgård finns en skogsdunge som just nu förgyller utsikten. Jag står en stund varje dag och bara njuter av närheten. Att inte ens behöva lämna tomten för att befinna mig mitt i det vackraste som finns. Det är en ynnest. Regnet som faller vareviga dag tvättar löv och stammar och låter svamparna växa sig stora och starka.


Då och då tittar solen fram bakom några moln som kommit i otakt med varandra. De gula löven glimmar till och ger mig en känsla av att vara rikast i världen. Det är jag antagligen också just i den stunden. Rik på närvaro och förnöjdsamhet.


När molnen hopar sig igen läggs ett mörkare skimmer över platsen och jag kan nästan känna närvaron av fantasins alla skogsfigurer. Det tunga regnet faller på trädens kronor och för en stund står jag skyddad och lyssnar på de svaga dunsarna. Så letar sig den första kyliga droppen ner i min nacke och kroppen ryser till. Dags att gå in.


1 kommentar:

  1. Du har en stor förmåga som passar in på Blogglandia. Du är en ypperlig fotograf, men samtidigt så vacker i ditt sätt att skriva passande texter. Givetvis förstår jag att det lika ofta är det omvända. Du lägger in bilder till dina nakna, ärliga och målande texter. Kram Bosse Rörd.

    SvaraRadera