måndag 27 oktober 2014

Återhämtning i lugn och värme, natur och färger

Helgen som gick kan sammanfattas med ett ord, perfekt. I fredags anlände jag till Kongagården för att bo på Lantgård och sköta mig på egen hand. Det fanns inga andra gäster så hela helgen kunde jag vara för mig själv och låta rösten vila. På fredagseftermiddagen var det uppehåll från molnen och jag tog en promenad till Konga kyrka och vidare bort längs vägen. Hamnade i en vacker skog som glimmade och gnistade i underbara färger. Leendet bredde ut sig över ansiktet och när jag kom tillbaka till huset värmde jag mig med en kopp te innan det var dags att plocka fram mat. Räkor, parmaskinka, marinerade oliver, vitlöksbröd och små digestivekex. Sträckte ut alla 167 cm i soffan vid tv-delen och stannade kvar där under filten till ögonen gick ihop och det var dags att sova.

Vaknade efter tio timmars välbehövlig sömn i en skön säng. Plockade fram boken och låg kvar under det varma täcket en lång stund och klockan var närmare elva innan jag dukade fram frukost. Regnet piskade mot fönsterna och det var väldigt skönt att kura ihop sig i en fåtölj under filten, med boken i fokus. Lördagen var ett enda långt andetag, jag lämnade inte huset en enda gång. Sträckläste boken, grät och fnissade så att tystnaden ryckte till av förvåning. När kvällen kom hällde jag upp ett glas rött vin och installerade mig i köket för att göra middag. Landade återigen vid tv-delen och såg både Så mycket bättre och Downton Abbey innan det var dags att släcka ner och krypa under täcket. Natten var orolig, det knakade med jämna mellanrum på flera ställen i det gamla stenhuset. Nattskjortan klibbade fast på kroppen och till slut fick jag åla mig ur den och försöka komma till ro trots alla ljud. Vaknade efter sju timmar och kände mig seg i kroppen. Låg ändå kvar och kände in lyxen i att inte bli ropad på av barnen. Efter en varm dusch fixade jag frukost och njöt av den tillsammans med ett julmagasin. Plockade ihop alla mina saker i sovrummet och städade av köket innan jag packade ut allt i bilen och tackade värdinnan för en mycket trevlig vistelse.

Kvar fanns ett besök i Söderåsens nationalpark. Tredje gången gillt och denna gången när skogen stod i guldiga kläder. Parkerade vid Skäralid och tog mig upp till Kopparhatten. Höjdskräcken satte sig i benen och de darrade varje gång blicken for över kanten. Till slut var jag uppe och tappade nästan andan av utsikten. Himmel vilken vy! Överallt trädtoppar i gult och orange, rött och brunt och kopparfärgade inslag. Det var som att blicka ut över flera skattkistor på en och samma gång. Jag stannade kvar på toppen länge, njöt av varenda sekund. När magen knorrade till var det dags att gå ner till dammen och äta lunch. Änderna hade uppvisning för varandra och de skapade ringar i skogens vackra spegelbild. Överallt dessa ljuvliga färger. Avslutningsvis gick jag naturstigen för att se en del av det jag och min syster förälskat oss i de två senste åren, men då under sommarperioden. Så fort jag satt mig i bilen och ställt in siktet på hemfärd kom tröttheten. Det ger oerhört mycket att se allt det vackra. Dock tar det nästan lika mycket att ta in alla intryck. Jag kan inte hejda all den information som kommer. Det väller fram och över mig och innan jag vet ordet av har benen börjat böja sig av allt som landat. Men, det är värt det. Varje gång är det värt det. Vågskålen håller och nästa gång gör jag om samma sak igen.

Här under kommer många bilder från min helg, de fem första är från Kongagården och resten från Söderåsens nationalpark. Njut.
Kongagården, B&B eller självhushåll

Rum med skön säng

Allrum, lugnt och skönt

Fransk balkong

Del av allrum, wifi-hörna

Utsikt från Kopparhatten, Skäralid

Från Kopparhatten

Vägen ner mot naturum

Utsikt över Skärdammen

Skärdammen, Skäralid

Vy längs naturstig

Skärdammen 


Naturstig

På andra sidan finns stigen upp mot Kopparhatten

3 kommentarer:

  1. Gud va härligt! Det där skulle jag också vilja göra någon gång. Hoppas du fick det lugn och den balans du letade efter.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Åh vad härligt! Älskar hur du skriver och dina underbara bilder!❤️ Kram

    SvaraRadera
  3. Wow! Vilken härlig återhämtningshelg du haft. Jag har läst om det boendet tidigare och lagt det på minnet. Skäralid kom jag äntligen till i våras. Min ena dotter var där med klassen förra veckan. Vackra bilder. Tack Sandra. Kram Bosse

    SvaraRadera