onsdag 24 september 2014

Nya tider

Vad härligt det var att sitta i trädgården och lyssna på fågelsång och dricka en kopp kaffe, som smaksatts med kanel. Igår var höstens första riktigt kalla dag. Solens strålar var däremot precis lika varma och sköna som vanligt. Jag satt där med benen uppslängda på bordet, smuttade på mitt kaffe och lät blicken gå mellan omgivning och tidningen i knät. Då och då surrade en bålgeting förbi, trött i farten och säkerligen upptagen med att fixa inför vintern.

Till kvällen gjorde jag både plommonpaj och äppelpaj, olika favoritsmak bland familjemedlemmarna. När barnen somnat gick vi föräldrar några turer mellan vedbod och hus för att fylla på vedlåren. Det är dags att köra igång höstvardag här hemma. Tända brasan varje dag och njuta av en annorlunda värme mot den vi nyss lämnat. Fylla på vedlåren ett par gånger varje vecka. Göra som jag gjorde igår, stanna till en stund och lyfta blicken mot himlen där miljoner stjärnor blinkar ner mot oss. Passa på att fylla insidan med ny och frisk luft och samtidigt låta kinderna bli rosiga av kylan. Jag älskar hösten. Dofterna, färgerna (som är mina favoriter), ljudet av att gå på nedfallna löv och känslan av att komma lite närmare naturen.


1 kommentar:

  1. Härligt inlägg som jag blir höstvarm av. Kram Bosse
    Ps. jag väljer äppelpaj.

    SvaraRadera