tisdag 23 september 2014

Frukt och tänj och rosiga kinder


Det finns massor av äpplen och plommon i köket. Jag rensade plommonträdet igår och passade på att plocka upp en del av alla de äpplen som fallit ned. Det blåste dessutom starka vindar under kvällen igår så jag får väl ta ett varv till med min fina äppellåda. Fram med grytor och kastruller - här ska kokas kräm och mos och sylt och göras pajer och äppelkakor. Jag vet inte om armarna orkar lyfta kastrullerna med tanke på hur de känns efter gårdagens yogapass. Helt ny inom området, en och en halv timmes böjande och tänjande av alla tänkbara kroppsdelar. Att hålla i ratten på hemvägen var en tuff uppgift. Så skönt det var att ta en varm dusch och därefter göra varm choklad med många chokladbitar i. Maken hade invigt eldningssäsongen och gjort en brasa i kaminen. Jag sjönk djupt ner i soffan och bara njöt.


Den här dagen vaknade vi upp till kyla. Två ynkliga plusgrader visade termometern på. Inne hade vi sjutton grader och det gick ovanligt fort att få på sig kläderna. Både jag och barnen hade mössa och överdragsbyxor när vi gick till bussen, prasselbyxor. Det kom rök ur munnarna på oss och kinderna var rosigt röda när vi kom in igen. Jag vet inte hur många djupa andetag jag dragit in denna morgon. Allt för att känna det rena och orörda till max. Nu fortsätter dagen, strålande solsken och fågelkvitter utanför fönstret.

1 kommentar: