tisdag 24 juni 2014

Vildingar

En ensam vallmo står i det som skulle kunnat vara en rabatt. Nu är det istället en rest efter delar av tujahäcken. Där samsas maskrosor med nässlor, tistlar, gräs och några rangliga vallmostjälkar. Tänka sig att vi har alldeles egna vallmo i trädgården. Inte sådda, de är vilda och har kommit hit av fri vilja. Tack så mycket.


Det skulle inte regna idag. Tvätten som hängdes ut för en stund sen fångar nu upp de stora och tunga regndropparna. Eller, nu är det visst hagel istället för regn. Jag ser hur de studsar på utemöblemanget. En härlig hagelskur i slutet av juni, det var otippat. På lördag drar semestern igång och jag har både sommarklänning, tjock kofta och stövlar redo. En stor gott och blandat tack, gärna mycket sol om det finns.


I år får vi nog en svensk sommar att prata om under hela vinterhalvåret. En kall, blåsig och regnig sommar då surfplattor, datorer och smarta telefoner glödde i vardagsrumshörnorna. En sommar då torktumlarna inte fick någon semester och vedförsäljarna skrattade högt varenda gång de öppnade sina välfyllda plånböcker. En sommar med de grönaste gräsmattorna på länge och de suraste minerna och vitaste benen.

Förhoppningsvis har jag fel, kanske skulle jag sia åt smhi? Jag önskar verkligen att värmen hittar tillbaka hit igen så att vi slipper sitta inne under vår efterlängtade ledighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar