lördag 14 juni 2014

Sommarlov?


När jag var en liten flicka som nyss slutat första klass kom sommarlovet som en skänk från ovan. Tio veckors ledighet! Två veckor utomlands, resten på hemmaplan. Sommarlov innebar helt ledig tid från allt vad tidiga morgnar och kollektiv underhållning från betalda vuxna innebar. Så nu när sonen slutat första klass har jag svårt att ta sommarlovskänslan till mig. Han har två veckor kvar på fritids innan det är dags för semester. Sen har han mer fritidstid att vänta innan höstterminen börjar igen. På olika medier har det skrivits om sommarlov för barnen. Jag kan inte låta bli att undra, menar de då lov från allt var skola och fritids innebär eller är det bara skolslut? För vår del blir det pyttelite sovmorgon varje dag. Ca trettio minuter per dag. Sen är det vanliga rutiner. En del av dagarna kommer att gå åt till att hämta inför simskola, sitta med vid simskola, lämna åter till fritids efter simskola. Tankar på den planeringen gör att mitt hjärta knyter sig en smula. Samtidigt vet jag att tiden på fritids gör gott för alla. Om det sen blir en dag då jag hämtar tidigare, ja då kan vi njuta lite extra. Vi kan väl sikta mot sommarlovskänsla?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar