torsdag 19 juni 2014

Misommartid och konsten att simma


Varma och soliga dagar, jasmindoft, vallmohav och svettiga nätter. Sommar, alltigenom sommar. I måndags började sonen på simskola. Tänk att jag är en av alla de föräldrar som sitter vid kanten och tittar på när taniga och bleka barn samlas kring en ledare för att försöka vinna kunskapen att simma. Tyvärr går det alldeles för fort. Redan första dagen ombads barnen att ta bentagen över bassängen. Jag kan tycka att en förklaring av bentag borde passa in först. I tisdags skulle de även simma med armtag - inget om vad armtag är och hur de hjälper oss att flyta. Nä, bara pang på. Sonen fick ont i magen. Igår blev det ännu värre, även om jag tog med honom till badet en stund tidigare för att vi skulle leka i vattnet. Hans underläpp darrade där han stod bland de andra, magen värkte och till slut gav han upp. Jag vet precis hur det känns. Det tog mig flera somrar att övervinna rädslan och på så vis kunna simma.

Efter lektionen pratade jag med simläraren och förklarade att det gick för fort. Hon blev glad för feedbacken och sa att de skulle göra annorlunda nästa gång. Så idag åker vi till badet och håller tummarna för att det går bättre. Om inte får det bli privatundervisning mellan mor och son. Mig litar han på och jag har tålamodet att vänta ut honom. Vi kommer att stå där i bassängen med lila läppar och gåshud över hela kroppen. Idag är det nämligen inte alls varmt i luften. Det blåser och gråa moln har lagt sig i vägen för solens varma strålar.

Sammanfattningsvis, det drar ihop sig till midsommar. Imorgon kläs stänger runt om i landet, små grodorna hörs mellan byarna och de tjockaste koftorna ligger nerpackade mellan nygjord flädersaft och knallröda jordgubbar. Det kan gå precis hur som helst.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar