fredag 6 juni 2014

För att så är det

Jag kan liksom inte hjälpa det. Naturen är underbar och när vallmon blommar spritter det till extra mycket i kroppen och jag känner att livet kan stanna där och då och inte göra mycket mer. Fast, det blir väl tråkigt i längden att bara se vallmo? Till slut vänjer vi oss och då är det inte speciellt och längtansvärt längre. Visst? Vissa saker är bra att vänja sig vid. Tråkiga och måstiga saker kan bli till vanor och då bara finns de där och tids nog skaver de inte speciellt mycket. Andra saker vill jag aldrig behöva vänja mig vid. Som vallmo, näktergal, stjärnklara nätter och bubblande barnaskratt. Vinbärssniglar på stengårdsgården är inget jag vänjer mig vid. Varje gång de uppenbarar sig på de regnblöta stenarna kommer fascinationen över mig. Tänk att de är så vackra, jämna och glänsande. Hur de än skyndar sig blir jag aldrig stressad. Deras tankar når aldrig mina och därför är det rogivande att veta att de finns där. Ibland kan jag heller inte vänja mig vid att barnen som burits under mitt hjärta är mina att vägleda och älska. Tänk att de finns, att de kom till världen på grund av mig. Det är så stort att jag nästan får svindel.

Just idag är det sveriges nationaldag och vi har firat tillsammans med mina föräldrar som gifte sig den sjätte juni för tjugosju år sedan. I bröllopspresent fick de en förstoring av en bild jag tagit. Det är med stor sannolikhet originalet av min bloggheader. Gult som solen, vackert. Vi har ätit gott, torkat kladdiga fingrar, pratat telefoner, förmanat barn i minijeepen och slutligen tog jag ett kliv in i jasminhäcken och drog in den fantastiska doften. Nu samlar vi våra krafter för att åka iväg på fotbollscup tidigt imorgon förmiddag. Jag ska luta mig tillbaka i soffan och njuta av lugnet en stund. Avsluta vinet och tvätta ansiktet innan det är dags att krypa ner under täcket och lyssna på näktergalen och lövgrodorna.


1 kommentar:

  1. Jag gillar att följa med på dina tankevägar. Aldrig vet jag helt vart de tar mig. Dina bilder är oftast magiska. Ditt sätt att skriva mycket tilltalande. Ditt mörka önskade jag att jag kunde blåsa bort som man gör med en överblommad maskros. Jag älskar vallmo och näktergalar som sjunger för mig. Det är en underbar tid nu. Vilken fin present de fick av dig. Sommarkram från Bosse

    SvaraRadera