tisdag 6 maj 2014

Vi badar i guld

Vi badar i guld av högsta karat. Att färdas genom landskapet är att se gult någonstans i blickfånget. Överallt blommar rapsen. Den blommar vilt där förra årets skörd stod. Den har slängt sig över till andra sidan vägen och står stolt i gräset, alldeles gul i toppen. Himlen är grå och solen står på fälten. Huvudet blir tungt av doften, minnen från tidigare vårar väcks till liv och blandas med det som sker nu. Jag sitter på huk i vägkanten och söker rätt känsla. Bilar susar förbi bakom ryggen på mig och små spindlar kilar snabbt iväg mellan mina skor. Mitt i naturen, mitt i det bästa. Årets största humla far mellan blommorna, vilken är bäst, hur ska jag hinna. Grannhumlan är alldeles gul på benen av allt pollen den samlat på sig. Hallå, små humlor, var bor ni någonstans?

Jag slänger en sista blick på guldfälten och känner att det är dags att gå hem. Huvudet dunkar av intryck och allergi. Att komma hem är att se allting en gång till, denna gång via datorn. Nu är det er tur att titta.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar