torsdag 8 maj 2014

När oron regerar


En helt vanlig morgon. Grått ljus och tunga moln. Alla är på glatt humör, pappan kör till jobbet, sonen vinkas av när han klivit ombord på skolbussen och dottern tycker att det är alldeles för långt hem så jag får bära henne. Vi fixar flätorna, packar väskor och därefter bär det av till förskolan. En stor och ekande lokal möter oss. Många, väldigt många, av barnen är magsjuka. Det slog till på en gång och nu bär föräldrar runt om i socknen hinkar och torkar munnar. Jag har inget annat val än att lämna dottern på förskolan och åka iväg på kurs. Oron triggades igång för fullt där i kapprummet. Tänk om. Jag avskyr magsjuka och räknade helt och hållet med att sommartid stängde dörren till dessa virus och bakterier. De har nog gömt sig på ett bra ställe och sparat det största utbrottet till maj månad.

Jag känner bubblande oro i magen. Elva vitpepparkorn ligger där inne och gör nytta. Ingen får ta den tron ifrån mig, de gör nytta. Lika bra att köpa hem soppor och cola, om ifall att. Kanske plocka bort mattor och gosedjur och ställa fram en hink på en lättåtkomlig plats. Inga sniglerier här inte.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar