onsdag 7 maj 2014

Näktergalens ankomst

Det är när vi kommer ut på vägen som de första tonerna gör sig hörda. Den är här! Den sitter i skogen på andra sidan vägen och sjunger för oss. Näktergalen har anlänt och mitt hjärta svämmar över av lycka. Vi överöses av de mest fantastiska utsikter och ljud, det är bara att öppna upp och ta emot.

Sonen försvann i rapsen, han stod och njöt av blommorna och sprang inte ut förrän bussen dök upp en bit bort. Dottern förklarade att "jag känner att molnen är här, regnet kommer nu". En minut senare hade de första dropparna landat på oss.


När dottern var lämnad på förskolan hade regndropparna blivit både större och fler. Mina tankar började mala om att det inte alls skulle vara så behagligt eller passande att hoppa i träningskläderna och ge sig ut på en tur. Den kloka sidan vann och tio minuter senare joggade jag min väg genom naturen. Andningen är tung, det är som att kroppen är trött. Benen tycker däremot att det är skönt och hade alldeles säkert orkat springa en bra bit till. Jag får helt enkelt köra längre pass med fler intervaller.


Nu vräker regnet ner och jag ska göra i ordning en god lunch att ta med mig till soffan där planerna är att vila framför The great Gatsby. Huset doftar gott av de två plåtar med fröknäcke som jag nyss tog ur ugnen. Äntligen ett gott och nyttigt bröd till frukost/fika. Nog för att dinkelbrödet är gott, men mjölet gör min mage både orolig och svullen.

För er som missade receptet på fröknäcket och gärna vill baka gott. Här kommer det.

Fröknäcke, 1 plåt.
½ dl sesamfrö
½ dl solroskärnor
½ dl linfrö
½ dl pumpakärnor
1 tsk havssalt
2 dl majsmjöl
½ dl olivolja
2½ dl kokande vatten

Sätt igång ugnen på 150 grader. Blanda mjöl och frö/kärnor med havssaltet. Rör ner olja och vatten och bred ut smeten på en bakplåtspappersklädd plåt. Kör i ugnen i 40-50 minuter. Förvara i tätslutande förpackning.

Jag brukar ta ut plåten efter tjugo minuter och skära upp knäcket i lagom bitar istället för att bryta det när det är klart. Snyggare kanter och inte en massa smulor som flyger i köket.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar