måndag 5 maj 2014

Jag vill inte göra annat

Naturen är så oerhört inbjudande just nu att jag inte vill göra annat än att gå bland träd och buskar och blommor för att få sniffa, känna, titta och uppleva. Insidan fylls av ett lugn som inget annat kan ge mig. Det vackra finns där, öppet för alla, tillgängligt för alla (reserverar mig för de gamla som aldrig får komma ut, för de unga som inte kan komma ut just nu och för de som låst sig inne). Plommonträd och körsbärsträd har låtit många av sina blomblad singla mot marken och nu är det dags för äppelträden att ta över. Våra fem träd har nätta knoppar i vitt och rosa. Vissa är på väg att slå ut när som helst och det är nästan så att jag måste stå ända inne i trädet och se det ske. Det går ju inte, hur skulle det se ut? Jag skulle inte orka, bli kissnödig och hungrig. För att inte tala om hur irriterade barnen skulle bli av att inte hämtas i eftermiddag. Njutdoserna får delas upp, lite i taget så att annat hinns med. Dessutom startar en kurs imorgon som jag är inskriven i. Fram till sommarlovet är dagarna uppbokade tillsammans med andra människor och miljöer. Det ska inte hindra mig från att bli daggvåt om fötterna på morgnarna när jag smyger ut i trädgården och njuter. Precis innan barnen vaknar och dagen drar igång. På eftermiddagarna slänger jag mig ur bilen och andas in allt underbart och på så vis har jag allt det goda hos mig.

Där vi står varje morgon och väntar på skolbussen

Längs grusvägen, orkidéer

Aromaknoppar i massor

Bloggandet staplar sig fram. Så är det och så får det vara. Livet tar så stor plats att jag inte riktigt har ord över att lägga in till texter. Låt oss njuta tillsammans av det som finns utanför fönstrena. Visst?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar