tisdag 29 april 2014

Sommar till max

Nästan vindstilla, lätta slöjmoln på himlen och förträfflig temperatur för att sitta ute och läsa "Mina fotsteg i ditt hjärta" av Bosse Lidén. Jag påbörjade boken igår och har slukat två tredjedelar. Vad lätt det är att känna igen språket från Bosses blogg. Seriöst och medryckande, alltid med glimten i ögat. Överallt surrar humlor och bin, de frossar i nektar från plommon- och körsbärsträden nu. Om någon vecka är det äppelträdens tur. Några fula getingar irriterar sin väg fram i naturen, de är ju mina ickefavoriter. Det enda de duger till är spindelföda.

I förmiddags, efter lämning på förskolan och utvecklingssamtal, stannade jag äntligen till mitt i samhället för att fota magnolian. I två grannträdgårdar står det en vitt och en rosa magnolia, båda i full blom. Det är det vackraste trädet och det vackraste ordet. Magnolia mot blå himmel, jag svimmar av lycka.


Imorgon är det en vecka sen jag sprang. Det på grund av magen. Velade fram och tillbaka hela morgonen idag innan jag slutligen hoppade i träningskläderna och gav mig iväg. Lite drygt 3 km i gassande sol och underbar doftpalett var helt okej. Svetten rann och stegen var tyngre än vanligt. Hem kom jag och då passade det väldigt bra att pausa under det ena plommonträdet och njuta av nyss avklarade träningspass och nuet runt mig. Magen protesterade efter en stund, inte så konstigt alls. Tarmarna blev ordentligt omruskade och det vet ju vem som helst att en skada gör ont om den råkar kommas åt. Nu i efterhand känns det bra. Ännu bättre blir det om jag kan kränga mig i bikinin till sommaren. Att närma sig 40 (jo, två år kvar) har fått min kropp att slappna av, bjuda in extra kropp och lösare tyglar. Det ska jag sätta stopp för. Till midsommar kommer bikinin att sitta tillräckligt bra för att jag ska kunna njuta av en glass i solen utan att få vita streck på magen av ytor dit solens strålar aldrig når. (Kan hända att jag överdriver, det blir roligare så.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar