onsdag 23 april 2014

Vackert, nyttigt, roligt, tröttsamt

Stå ute på gården i bara morgonrock och träskor och känna solens strålar träffa benen samtidigt som vinden ger mig gåshud. Fina grejer. Dessutom hade den sista slurken kaffe lämnat kvar en behaglig smak i munnen som fick mig att tro att sommaren var här. Den där första stunden på morgonen, innan huset är igång, den är speciell.

Att det skulle bli blåsigt idag hade jag redan koll på. Men att det skulle blåsa så mycket att jag under löpturen for omkring som en trasa på vägen fanns inte med i planeringen. Motvinden var så hård att jag i början stod och trampade på samma ställe och då var det inte annat att göra än att fnissa. Senare, knappt halvvägs, kom det så mycket luft in i näsa och mun att det blev helt otakt i andningen och jag fick nästan panik. Som tur var gav skogen mig lä för en stund och på hemvägen hade jag vinden i ryggen och flög fram längs vägen. Den vackra rapsen lockade så mycket att jag efter löpningen gick tillbaka till fältet och ställde mig bland de gula blommorna. Underbart! I trädgården hade lilla plommonträdet låtit fler av sina knoppar börja slå ut.

06:00-13:00

Det finns en del kreativitet inom mig som så gärna vill komma ut och känna på hur det är att göra både det och det andra. Igår visade maken mig hur symaskinen fungerar (det är nog fjärde gången han berättar, jag glömmer snabbt) och idag har jag gett mig på att provsy en kjol åt dottern. Blev den bra? Inte alls, faktiskt både sned och vind. Däremot lyckades jag bättre med en vårmössa åt mig själv. Ska bara stryka på några små pärlor så att det ser roligare ut. Kjolen sydde jag av en gammal gardin som hängt hos mina föräldrar och mössans ursprung är en tröja som maken kasserat. Bäst är att jag både kunde trä tråden och spola ny tråd på en tom spole. Små steg mot något som kan arta sig riktigt bra.

Just nu är jag tröttare än på länge. Vinden tröttade ut mig och symaskinen likaså. Det plus några nätter med en orolig dotter (jag sover inte så bra när barnen är oroliga) gör att orken har gått på paus. Alltså tar jag också paus. Ska först sätta igång espressomaskinen så att jag kan få både kaffe och vila i ett. Givetvis med nya numret av Lantliv i händerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar