torsdag 3 april 2014

Baka, smaka, njutning

Degen bearbetades länge i maskinen. Sen jäste den när jag gav mig ut på en tur med joggingskorna. Den växte under tiden jag stretchade och gjorde nack- och svankövningarna från sjukgymnasten. En ljudbok överröstade min tunga flåsandning när andra styrkeövningar tog sin tid. Dusch och lunch och ett långt samtal med min mamma - degen stod alldeles tyst på köksbordet och väntade. Tre timmar gick och först då rycktes handduken bort och blottade den pösiga massan som trådade sig vilt längs insidan av bunken. Sexton bullar formades och hamnade huller om buller på plåten innan handduken åkte på och det blev dags för jäsning nummer två. Ugnen blev varm och bullarna fördes över på den uppvärmda plåten. Skjuts in i ugnen i 9 minuter. Plus 2 minuter, och 2 till efter det. Då var de klara, dinkelbullarna som ska avnjutas i trädgården ihop med en god soppa en kväll. Men först provsmakning. Alldeles nybakt bulle med ekologisk honung, det är himmelrike i köket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar