måndag 17 mars 2014

Storm


Den där stormen skulle komma och jag såg utanför fönstret att vädret blandade sig. Sol och blå himmel mot ett stort mörkgrått ovädersmoln. Iförd endast morgonrock och träskor rusade jag ut i vinden för att fota spektaklet. En halvkass bild och ett upprispat ben blev resultatet. Frisyren var redan alldeles oredig. Vinden tog i för kung och fosterland och är ännu inte uttröttad. Vi har hållt oss inne bland hinkar och medicin och vattenflaskor och eviga hostningar. Inget blev som det skulle den här helgen men allt är som det ska. Det är måndag och vi har vardag. Det blev en morgon med pirr i magen, vardag och rutiner, var sak på sin plats. Hostningarna följer oss och penicillinet är med en vecka till. Men det där att packa väskor, lägga fram kläder, servera frukost och borsta tänder - det känns fantastiskt. Jag har klivit ur mjukisbyxorna och ska alldeles strax ta mig ut i världen. Inte så långt men en bit. Se andra och känna att det nog är friskt att hosta lite då och då. Sen åker jag hem och lägger mig under filten i soffan och slappnar av, känner hur kroppen tar igen lite ork. Lyssnar på vinden som blåser bort allt som inte har med vår att göra. Sånt som händer en måndag i mars.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar