måndag 31 mars 2014

En plats där livet flödar, från topp till tå

Älskade underbara Stenshuvud. En favoritplats jag alltid återkommer till. Där älskar jag livet och livet älskar mig. Fågelsång, träd, buskar, blommor, sand, vatten, surrande humlor, dofter, vågskvalp, glittrande stenar som ständigt översköljs av Östersjöns salta vatten. Jag börjar vid tårna och forsätter upp till huvudet där utsikten är lika vacker som nere vid vattenbrynet. Kaffe och smörgåsar dukas upp och nere på havet kluckar en fiskebåt fram i sakta mak. Jag njuter och känner hur hela insidan värms upp, både av sol och av lycka.

Här kommer nio bilder från min förmiddag.










8 kommentarer:

  1. SÅ fint! Så glad att du också är en njutare av naturen, syns tydligt i dina vackra bilder och välvalda ord - underbart!
    Kram Johanna

    SvaraRadera
  2. Men såå underbart! Och vad duktig du är på att blogga, jag har lagt av helt i princip men kan sakna det, speciellt som när jagg ser dina vackra bilder! Ska kika mer i morgon när jag jobbar vid datorn, bilderna blir ju inte så stora nu när jag ligger i sängen och kollar på mobilen..Vi verkar vara lika varann som njuter så mycket av det vackra, vi får kanske följas ut till Stenshuvud nån gång! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, snälla! Inspirationen till att blogga går upp och ner. Ibland finns det inget att säga och då känns det trist. Som tur är har jag i stort sett alltid en kamera i fickan eller runt halsen.
      Jag får så mycket kraft och energi av att vara i naturen. Det finns alltid något nytt och spännande eller enbart vackert, att fascineras över. En gemensan tur i Stenshuvud med kaffe och solsken skulle vara roligt. Kram

      Radera
  3. Ser ut att vara ett fantastiskt ställe - njut för mig också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är fantastiskt, Bettan. En av Sveriges bästa pärlor. Definitivt bäst i Skåne. Jag är glad över att kunna förmedla en del av känslan via bilder och ord.

      Radera
  4. Helt enkelt underbara bilder. Berätta var man parkerar bilen tack. Kan man köra ända ner? Kram Benestad Bosse. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack, Bosse! Jag antar att ni kommer från Simrishamnshållet. Då kör ni in mot första Stenshuvudskylten och följer den till Svabesholm och vidare till höger vid gården. Ni kommer ner vid Naturum (passerar såklart Café Annorlunda, som öppnar i påsk eller så), där finns parkeringen. Sen är det bara att välja, upp till toppen (det finns flera utsiktsplatser, Östra huvudet är det högsta och mest öppna), eller ner mot havet eller bara en tur i skogen. Det går inte att köra hela vägen ner, men bänkar är utplacerade här och var för den som vill pausa och njuta i lugn och ro. Åk dit om några veckor så missar ni inte den vackraste perioden.
      Kram!

      Radera