torsdag 9 januari 2014

Vårkänslor

Det är torsdag och jag var tvungen att kolla när senaste inlägget skrevs. I söndags knåpade jag ihop något snabbt för att visa mig. Idag vill jag verkligen skriva något men det är så många andra saker här i livet som tar större plats. De vanliga tankarna, nya tankar, vårkänslorna som börjar knoppa sig så fort ett nytt åt tagit sitt första stapplande steg, väder, sockerfritt liv och allt annat. Idag är det tredje dagen utan socker och det går bra. Jag har gått ut i köket och känt mig sugen på något smaskigt, mest för att det varit smaskigt tuggande varje dag i två veckors tid. När barnen lagt sig och klockan passerat åtta känner jag ett sug efter sött, än så länge går det bra. Jag har bestämt mig för att inte vara stenhård, då blir livet inte speciellt roligt. Jag köper mat med socker i (sånt som har socker långt mot slutet av innehållsförteckningen), annars blir det snåla smörgåsar och smaksättning. Vi bakar vårt eget bröd, äntligen, och alldeles nyss tog maken fram råkostboken igen. Ja, ni vet, Raw food. Inte bara rårivna morötter och vitkål och rättika. Ett nytt år ger inspiration och det gäller att hugga när kroken är framme.


Igår körde jag förbi sonens skola och fick då syn på det lilla trädet framför byggnaden. Det blommade! Strax före jul knoppades grenarna och nu är det vår på den lilla plätten. Stackars träd, det kommer inte att överleva vintern så bra som det borde. Till våren har blommorna frusit bort och inte ett endaste litet bi kommer att få smaka dess sötma.

Fram till dess ser jag fram emot vinter, gnistrande vit och med en härlig andedräktsrök som ständig följeslagare. Efter helgen kommer kylan, jag är tvärsäker. Då ska vi åka pulka på de få mm snö som lagt sig. Snöbollar fulla av löv och grus kommer att träffa våra vinterjackor och under snöänglarna syns fördjupningar i mossan. Vinterkänslor och vårkänslor!

3 kommentarer:

  1. En liten rättelse (jag kan ju inte låta bli ;)), boken är inte en ren raw food-bok. Den heter "Råsmart familj" och är mer om sund kosthållning, som ex att ta bort sockret. Men det innebär inte att den är sämre för det, jag gillar den väldigt mycket!
    Puss ♥

    SvaraRadera