tisdag 28 januari 2014

Typiskt

Fick ett sms under den sena eftermiddagen igår, möte idag klockan tio. Jag ogillar oförutsedda händelser, speciellt när det innebär att ge sig ut på sliriga vägbanor. En handläggare hade glömt att informera mig om dagens möte men ett snabbt samtal på morgonen och vi var överens om att träffas klockan tio. Dottern lämnades på förskolan och den vanligtvis tjugo minuter långa bilresan till Ystad tog istället femtio minuter. Dels för att vägarna blåser igen och under snön ligger det glashal is. Det hade någon missuppfattat och i höjd med korsningen mot Köpingebro eller Högestad stod polisen och blockerade vägen. Olycka längre fram, bara att stå i kö och vänta på bärgningsarbete. Till slut vände jag bilen och körde på småvägar istället, i sakta mak mot kusten.

Mötet var givande, trots mina skakande händer och en trött skalle fick vi fyra som sågs fram det viktiga och med små steg tar jag mig nu vidare mot vanligheten. När jag klev in genom ytterdörren hemma skakade händerna igen, denna gången av hunger. Som tur var fanns en matlåda i kylen (wok från igår), den ställdes i micron och under tiden stoppade jag i mig två lakritsbollar. Termometern visade på femton grader i vardagsrummet och när maten låg i magen fick jag igång en brasa ganska snart. Bryggde en kopp kaffe, svepte in mig i favoritfilten och slog mig ner i soffan med en bok. Det tog inte mer än en minut innan kaffekoppen välte ut över mig, filten och soffan. Suck, det var den vilan. Klädseln till soffan är kemtvätt så jag gnuggade och torkade med barnens gamla tvättlappar och nu ligger den stora divankudden framför kaminen och torkar. Efteråt var jag så trött, och utan kaffe, att jag somnade med boken i handen. Då ringde telefonen, skräpsamtal från Call Up i Gävle. Klickade bort samtalet och insåg att det bara var en kvart kvar till hämtning av barn.

Här sitter jag nu, insvept i filten, halvklädd eftersom resten ligger i tvättkorgen, och skriver ur mig några känslor. När barnen är hämtade går det åt mycket tid att separera de två från att bråka. Idag blir det bananpannkaka till mellanmål.

Januaris blåa morgonsken

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar