söndag 12 januari 2014

Snö som snö

Andra helgen i januari, inte en snöflinga så långt ögat når. Däremot avlöser de infernaliskt tråkiga vindarna varandra i ett kör. Utegranen ligger mer än står, det är nog dags att ta bort ljusslingan och slänga undan granen. Vi var ute en sväng idag, maken tog en tur med joggingskorna, jag bar in ved och barnen flög omkring mellan huslängorna. Solen gjorde sitt bästa för att pynta till stämningen och bakom några stenar tittade de första snödropparna yrvaket på mig. Katten som äntligen blivit insläppt satt i ett fönster och gav oss långa avundsjuka blickar. Hon fick komma ut och smyga på oss istället.


Sockeravvänjningen har gått in i en ny fas för min del. Jag tänker på choklad och guldnougat och förstår inte varför världen är så himla orättvis mot just mig. Sex dagar utan socker och jag är smått förtvivlad. Maken gjorde dadelbollar igår för att det skulle finnas något gott att tugga på när vi såg film. De bollarna är underbart goda - men inte alls i närheten av vad en ynka liten wienernougat gör mot gommen. Just nu sitter jag med en kopp varm choklad. Försökte mig på en variant med havredryck, kakao och stevia. Smått konstig bismak, som att det låg en lite sukett i botten av muggen. Inte ens en nypa fransk vanilj kunde göra det bättre. Nästa gång hoppar jag över stevian och använder mig bara av vanilj som sötningsmedel.

Igår bakade jag två limpor dinkelbröd. De blev urtjusiga! Såg ut som två kuddar där de låg på gallret och svalnade. Idag gjorde jag ett gott fröknäcke som barnen genast började knapra i sig av. Vilken fin mellanmålslåda sonen får med sig till skolan imorgon. Clementin och fröknäcke (glutenfritt). Imorgon ska jag ge mig på att göra glass av kokosmjölk, banan och cashewnötter. Snart nog försvinner väl sötsuget och då är jag en hejare på att göra söta och nyttiga godsaker.

Om vi har tur, vi här i längsnerilandet, kan det hända att snö faller imorgon. Just nu är det minusgrader! Jag ser fram emot dalande vita kristaller som landar på två små söta näsor vars ägare tindrar med ögonen av bara tanken på snö. Håll tummarna.

3 kommentarer:

  1. Sandravännen... hej! Nu har jag läst ikapp lite. Så duktig du är. Med bakande och sockersugbekämpning;-) Det där trollspöt du skriver om skulle också jag gärna ha. En viftning för bättre skrivlust, en viftning för att bli av med ilskan inom mig - varifrån kommer den?! - en viftning för bättre ekonomi, idag ska jag till tandis och det brukar inte bli någon billig historia:-(( Tänker på dig. Kramar från Bergen där vi faktiskt fått lite puder ovanpå ett istäcke = livsfarligt!

    SvaraRadera
  2. Hallå där.

    Ja sockeravvägning är ett gissel. Jag använder suckrin ist för stevie, mycket, mycket godare. finns att köpa tex i Life-butiker eller på nätet. Finns flera olika sorter. Testa det vettja!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Heja dig! Jag hade det värst där du är just nu. Tanken på att kanske sluta med socker för alltid gjorde att jag blev argare och deppigare än någonsin. Tanken på att aldrig mer äta godis gjorde mig oerhört frustrerad. Då satte jag ett mål (för mig blev det nyår). Då finns det ett slut på allting. När nyår väl kom och jag inför mig själv fick äta godis igen så har jag ändå valt att inte göra det.
    Mitt store tips - härda ut. Drick äppelcidervinäger och tänk positiva tankar och säg till dig själv hur sjukt bra du är som fixar detta. Heja dig Sandra!
    Stor kram Lina

    SvaraRadera