lördag 25 januari 2014

När de andra är på dop

Resten av familjen sitter förmodligen just nu i en kall kyrka och lyssnar på hur en liten flicka ska tas upp i församlingen och inför Gud. Jag är kvar här hemma, inte alls finklädd och med rödfnasig överläpp och lika fnasig näsa. Förkylningen är på tillbakagång men tillgång till näsdukar är ett måste och kill i halsen har jag också. Tvätten är hängd, diskmaskinen dunkar trivsamt i köket och katten har nyss gosat med mig. Jag överrumplade henne mitt i sömnen. Hon hade kurat ihop sig till en boll i dubbelsängen och när jag kom intassande med kameran åkte de små kofärgade öronen upp i luften. När de andra är på dop passar jag på att gå husesyn i mitt eget hem. Titta på tavlor, studera whiskyetiketter, njuta av de nyutslagna orkidéerna, tända slingan på sänggaveln (som är en överbliven spegeldörr vi hittade på logen) och erkänna att jag fortfarande är väldigt kär i tavlorna som köptes på loppis för några år sen. Trots att huset är ostädat och iskallt, känns det ändå fantastiskt att få vara här, mitt i lugnet och tryggheten.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar