lördag 25 januari 2014

Mug cake med banan och kokos

Annat man kan göra när resten av familjen är på dop - baka en kaka. Suget efter socker är inte så stort. Däremot skulle jag vilja lyxa till det med en kaka. Helst kladdkaka. Sockerfri kladdkaka på den lokala sökmotorn betyder LCHF-kost. Jag behöver inte LCHF, vill inte ha det. Vill göra som jag själv tycker och tänker utan att få en bokstavskombination över mig. Till slut gav jag upp, hade varken sockerfri chokladkaka, kokosmjöl, bovete eller färskost hemma. På Baka sockerfritt har jag hittat fina recept på mug cake, ett snabbt alternativ till vanligt ugnsbakande. Dessutom perfekt storlek för en person. Tyvärr fanns det inget recept som tilltalade mig så jag kollade på de flesta och hittade därefter på ett eget.

Inte så vacker, men god. Min första Mug cake.
Mug cake med banan och kokos
1 ägg
1 banan
1 msk kokosflingor
1-1,5 msk kakao
1 msk sukrin
0,5 tsk vaniljpulver
0,75 tsk bakpulver
0,5 dl mandelmjöl
>1 msk kokosolja

Mixa/vispa ihop ägg, banan och sukrin. Blanda i de övriga ingredienserna, utom kokosoljan som du först lägger i den mugg som kakan ska bakas i. Smält oljan i mikron och smörj insidan av muggen med den. Blanda ner resten i smeten och häll alltsammans i muggen. Kör i mikron på full effekt, ca 2 minuter. Klar!

Servera med det du vill ha. Jag tog exta kokosflingor och banan för lite krämighet. Det blir säkerligen väldigt gott med kokosgrädde vid sidan av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar