onsdag 15 januari 2014

Glass på försök

Det har blivit mycket skriveri om ätbarheter i bloggen den senaste tiden. Här kommer ännu ett inlägg om det. Jag och dottern gjorde glass igår och först idag var den färdig. Alldeles stenhård och irriterande. Jag fick hacka loss bitar med en kniv, men det var det värt. Om det inte vore för de små iskristallerna i konsistensten hade det blivit riktigt bra. Jag lät helt enkelt bli att öppna frysen för att röra om i smeten. Det kändes inte alls försvarbart att stå där och fläkta. Vi behöver köpa en glassmaskin, så enkelt är det. Har du kanske en till övers som skulle göra sig bra hos mig?
 

Socker- och mjölkfri glass, 4-6 portioner
1 banan
½ ananas
1 burk kokosmjölk
1 dl cashewnötter
1 tsk vaniljpulver

Mixa samman ingredienserna till en slät smet och frys in eller stoppa i en glassmaskin. Nästa gång tänker jag testa att röra ner lite kokosgrädde när glassen stått ute en stund. Kanske blir det krämigare då? Gången efter det ska jag prova ett recept där kokosmjölken ska kokas och ägg tillsättas så att det blir mer likt gräddglass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar