tisdag 14 januari 2014

Florsocker och ägg

Tjock dimma, som laglösa älvor i morgonljuset. Snö som redan börjat smälta bort och alldeles för varm luft. Vi befann oss i ett landskap av florsocker och ägg, inte ännu stelnat. Sonen klev på bussen och jag och dottern gick hem och tog fram pulkan. Visst, det var varken snötäckt eller barmark, så är det att ha vinter i Skåne. Bortsett från de senaste vintrarna då vi levt norrlandsliv här i söder. Jag drog en lyckligt skrattande tös i pulkan, både upp och ner för de små slänterna i trädgården. Hon njöt och jag log åt den lilla stund vi hann med innan både skor och kläder var blöta. Vi minns vintern 2014, tolv timmar någonstans mellan den trettonde och fjortonde januari.


Sockerbegäret sitter i och plågar mig från eftermiddag till kväll. Jag darrar med underläppen och tänker att ingen annan kan känna som jag. Sen tänker jag på äkta problem och då är det slutgnällt. Dottern och jag gjorde glass tillsammans idag. Kokosmjölk, banan, ananas, cashewnötter och vaniljpulver mixades samman i blendern och stoppades i frysen. Tyvärr hade den inte stelnat ordentlig till ikväll så barnen grät en skvätt när jag ställde tillbaka burken i frysen. Imorgon ska den alldeles säkert vara redo att avnjutas under tystnad.

Jag och maken har hoppat på en smoothieutmaning. 30 dagar med gröna och nyttiga blandningar. Vi började idag och jag fick rejäla kväljningar efter en minut. Den trögflytande massan växte i munnen på mig och alla beska smaker hade utvecklats mindre positivt under natten. Mango, ananas, babyspenat, ruccola, selleri, gojibär, persilja och kokosmjölk, mixat i blendern. Morgondagens smoothie blir alldeles säkert mycket bättre. Det enda som kan gå fel där är grönkål, men den blir nog inte speciellt bitter. Sockerabstinens och en illasmakade purélunch, det är inte den bästa av kombinationer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar