fredag 13 december 2013

Lucia

Ett par minuter över sju klev vi in genom porten till kyrkan där sonen och de andra eleverna på skolan skulle sjunga för oss. Tidig morgon, regn och mörkt. En liten stund senare gick dörrarna upp och en hel drös av lucior, tärnor, stjärngossar, pepparkaks-gubbar och -gummor och tomtar stegade fram längs gången. De var väldigt söta och sökte med blicken genom bänkarna efter att hitta mammor och pappor och syskon. Efteråt var det fika inne på skolan och vi trippade som packade sillar för att komma fram mellan skor och jackor och barn och vuxna. På väg till bilen blev jag och dottern attackerade av tre råtthundar (skånska terriers). Fy tusan så rädda vi blev när tre små ilskna hundar kom rusande i full fart med tänder och tandkött blottade. Jag frös till is och stod med dottern i famnen tills dess att ägaren äntligen ropade på dem (han öppnade ytterdörren och svor värre än själve fan - iklädd en för kort t-shirt och ett par slitna kalsonger.


Dottern och jag hann hem en kort stund innan det var dags att åka till nästa luciafirande. Den här gången var det föräldrarna till barnen på förskolan som skulle sjunga. Jag blev lucia, hade en fantastisk ljusslinga i håret med kulörta kulor. Barnen förvånades, förfärades och fnissade, det är alltid lika svårbestämt när mamma eller pappa står i luciasärk eller tomtedräkt. Efteråt var det fika och jag tuggade glatt i mig bulle och pepparkaka igen.

Igår var det barnen på förskolan som lussade för oss föräldrar och syskon. Utklädda barn mellan ett och fem år som står och småsjunger eller petar näsan eller gråter. Alltid lika gulligt. Det var en mycket trött tjej som kom in genom dörren när det var slut. Stora röda ögon och snorig överläpp, gråtande efter "mamma". Ikväll är det hon och jag som bäddar ner oss i soffan med en bra film och en skål chips i knät. Storebror ska på Luciadisco och pappa ska vara med som vakt/vuxen.

Nu ska jag leta upp sängen och vila en stund. Först med en avslappningsapp och därefter med skönaste täcket på mig och alarmet inställt om ifall att jag sover alldeles för länge.

2 kommentarer:

  1. Vilket underbart lussefirande! Idag gråter jag och längtar hem till Sverige. Jag vet inte varför denna fina tradition sitter så djupt rotad i min svenska själ, den och midsommarfirandet. Jag gråter både av saknad och längtan men också av glädje och hopp. Och för att allt är så vackert denna morgon. Sambon, den norske, tror jag har börjat förstå nu efter en del år med tidiga frukostbrickor och pepparkakor och lussekatter... Så bra det gick bra för er i det otäcka hunddramat. Trevlig Lucia, finaste. Kram

    SvaraRadera
  2. Hej Lucia! Det där var intensivt med en blandning av mys och läbbiga råtthundar. Usch för det sistnämnda. Luciakram

    SvaraRadera