lördag 14 december 2013

Julgodis och annat

Jag vaknade utsövd strax före klockan sju. Fick till och med sträcka ut kroppen ordentligt en stund innan det var dags att göra morgon. Dottern och jag tassade ner, tände ljusstakar och gran och satte igång tvn. En stund senare kom storebror ner och medan barnen tittade på barnprogram röjde jag i köket (igår gjorde jag inget alls, bortsett från allt luciafirande) med Ring så spelar vi som sällskap.

Efter frukosten plockades ingredienser till julgodis fram. Det blev mandelmassa som grund och tre olika varianter knåpades ihop. De vanliga och viktiga mintkulorna, bollar med mörk rom, stubbe med nougatfyllning. Medan vi åt lunch vilade godisarna på borden och en stund senare åkte de ner i smält choklad. Mitt i alltihop griljerade jag julskinkan och nu sitter jag i soffan och smuttar på en glögg. Barnen äter lördagsgodis och ser på Modig. Maken är iväg och tvättar sin bil och handlar lite extra till kvällens middag, grillad lax.

Om jag orkar blir det kolakokning också innan dagen är slut. Kanske, inte. Det är ganska skönt att vila, välbehövligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar