måndag 2 december 2013

Glädjeskutt i hjärtat

Frostmorgon!


Jag blir helt och hållet knaslycklig när termometern visar på minusgrader och himlen visar upp en liten strimma av klaraste guld. Vad svårt det är att stanna inne i huset och ta hand om allt som ska göras för att få igång dagen när det enda jag vill är att klä mig varmt och gå ut i det vackra och njuta. Istället smånjuter jag och ytterdörren öppnas och stängs och hela huset luftas ordentligt.


När dottern är lämnad på förskolan åker jag hem och ställer bilen i garaget för att direkt ge mig ut på promenad. Sol och glitter och underbara färger. Knäna på överdragsbyxorna blir grusiga och lite blöta när min värme går genom tyget och smälter frosten. Kameran knäpper och knäpper och leendet på mina läppar släpper aldrig. Åkrarnas jord är precis frusna på toppen och mina skor sjunker genom det översta lagret, precis som hjortarnas klövar gjort alldeles intill mina fotavtryck. Borta i skogen går en lättskrämd fasan och skrålar, han är nog alldeles ensam. Änderna i dammen är tysta, kanske sover de. Det enda som hörs är vattnets porlande och traktorns motor som mullrar på för fullt borta hos grannen.


Det är stunder som dessa som ger energi och lycka nog att mota bort det värsta av tröttheten. Vackert som gör gott. Nu ska jag göra mig en kopp juligt te innan det är dags att värma lunch.



Titta gärna in i min julkalender.

3 kommentarer:

  1. Du lyckades fånga och göra denna underbara morgon rättvisa. Jag gjorde själv en tidig morgonpromenad och fick uppleva när dagen blev till. Kram

    SvaraRadera
  2. Åhh älskar den nedersta bilden!

    SvaraRadera
  3. Åhh älskar den nedersta bilden!

    SvaraRadera