onsdag 27 november 2013

Vid datorn

Michael Bublé på Spotify, julBublé. Jag vägrar titta ut genom fönstret (sanningen är att jag inte kan låta bli) där regnet far fram från söder. Min underbare make förde fram den fantastiska idén att köpa en ny systemkamera så att jag kan utveckla fotograferandet med bra teknik i ryggen. Härliga fasansfulla tanke! En ny kamera är ju dyr, å andra sidan är de inte så dyra med tanke på vad du får. Alltså har vi sen ett litet tag tillbaka en ny Nikon i huset. Om en och en halv vecka ska jag på Nikon Schools grundutbildning inne i Malmö. Spännande, jag är så sällan iväg på äventyr som detta.

Den gamla systemkameran var full av bilder som jag nu har fört över till datorn. Oj, så många bilder det blev att sortera och katalogisera. Jag har skrattat och njutit åt alla foton på barnen. Sonens djupbruna ögon med konstant glitter i. Dotterns stora blå brunnar med en grön strimma i höger öga. Miner, kostymer, dansposer, skutt i naturen, plask i poolen, pulkaåkning. Behöver jag skriva att det var längesen simkortet tömdes? Förr fotade jag trehundra bilder i månaden. Det är inte ens i närheten i år. Med systemkameran. Mobilen däremot, den klickas det med upp mot hundra gånger om dagen. Jag känner mig naken utan något att fånga vardagsmötena med. Nu ska jag bli en baddare på att fota bra bilder med nästintill perfekta inställningar. Jag är redan bra på att "se" hur och var bilder ska fångas. Det är jag.


2 kommentarer:

  1. Vad roligt!! Du kommer bli proffs! Dina bilder är ju redan fantastiska. :-)

    SvaraRadera
  2. Säger som Linda, jag. Dina bilder är redan fantastiska, vännen. Lycka till med ditt systemkameraäventyr, så roligt! Vi köpte själva en dylik häromåret och blev sålda direkt. Nu har vi inte gått någon kurs och lärt oss alla finesserna då, men jag tycker det går ganska bra ändå. Kramis

    SvaraRadera