fredag 1 november 2013

Vända blad

Ännu ett blad har vänts i almanackan och nu är det transportsträcka mot december. Den vackraste färgskalan har visat sig och efter stormen finns några få darrande löv kvar på träden. Det mesta går i brunt, bortsett från en illande röd ros som slagit ut i största hemlighet. Jag sparkar lite lätt i de regnblöta lövhögarna på marken, känner hur det börjar bli lite svalt om fötterna, vill inte behöva plocka fram vinterskor och tjock jacka redan nu. Den här hösten har visat sig från sin bästa sida. Mycket färg och mycket värme. Nu när färgen runnit ur naturen blir det naket och kallt, mörkt och rått. Samtidigt är det en väldigt vacker period att "se". Träden står nakna, de ser ömtåliga ut. Ömtåliga är precis vad de inte är. Det är nu de sträcker på sig, låter grenarna svepas med i vinden, tränar upp sig för att vara starka som aldrig annars. De tunga kristallerna som är på väg behöver ett underlag att vila på. Starka armar som kan bära upp dem och dess gnistrande vithet. Så gå ut och titta på träden när de är som naknast, det är nu vi ser hur muskulösa de är.


Gårdagen innehöll en tid på vårdcentralen. Jag fick vänta länge i väntrummet, klockan tickade på och tiden för att hämta barnen kom allt närmare. Till slut hamnade jag i ett undersökningsrum, tomt och tyst i tio minuter till. Stressen byggdes upp inombords och handsvett trängde fram. En lätt knackning på dörren och äntligen var det min tur. En ung man med stora blå ögon, som verkade se rakt genom mig, kom in i rummet. Han ställde frågor och jag svarade. Han undersökte kroppen och kände på noggrant på huvud och rygg och mage. En knöl i min vänstra tinning var bara en ojämnhet, inget att oroa sig för. Min hud reagerade på beröringen och som lämnade stora röda märken efter sig. Magen reagerade på trycket och jag rynkade på pannan. Rygg och huvud ömmade för fullt på undersökningen och jag sneglade oroligt mot klockan på väggen.

För lite sömn, för mycket oro, spänningshuvudvärk, lämna många rör med blod för att se vad tröttheten beror på och för att se om jag har några speciella allergier. Kontakta sjukgymnast för att få kroppen att slappna av. Stoppa i mig full dos med värkstillande tabletter ett tag så hörs vi av när testerna är analyserade. Oj, så trött och stressad jag var efteråt. En halvtimme sen till hämtning och helt utschasad av frågor och undersökning. Ack så tacksam för att jag träffat en noggrann läkare som verkligen tog sig tid att höra mina ord och göra en ordentlig genomgång av kroppen.

Idag har jag tagit fyra värktabletter och de har dämpat kanske en tiondel av huvudvärken. Det känns inte lika mycket när jag går och imorse kunde jag slappna av mer när det var dags att få iväg barnen till sina verksamheter. Vila i sängen, sova bort en lång stund och vakna en smula mindre trött. Det är fredag, tacomiddag, ny månad, All helgonahelg och skräckparty för sonen imorgon. All vila är välbehövlig, alltid.

1 kommentar:

  1. Vännen! Vill bara krama dig, inte för hårt, bara hålla dig nära en liten stund. Men det vet jag att du har en fantastisk make som gör och det är jag så glad för. Det känns skönt att veta. Så bra att du funnit en noggrann läkare som verkar ta det hela på allvar. Jag hejar på dig, det vet du! Hoppas du får en fin fredagskväll tillsammans med dina nära och kära. Hälsa F (visst heter han något på den bokstaven?) och säg att han ska krama dig länge länge läääänge ikväll. Du förresten? Vilken fantastisk beskrivning av naturen. Rena poesin. Kramar till dig

    SvaraRadera