fredag 15 november 2013

Sånt man ser

Det blev inga köpekakor idag. Däremot blev det vörtbröd med köttbullar och rödbetssallad till lunch. Hemma i köket, en kopp te vid sidan. Jasminte med en skvätt havredryck och några sockerkorn. Perfekt lunch efter en förmiddag i ett kyligt Ystad. Tugga smörgås och småflina för mig själv. Tänk att jag fick visa legitimation på systemet idag. Hon gjorde min och flera andras dag mycket bättre.


De nya glasögonen hämtades ut, fy tusan så suddiga de är att titta rakt fram med. Om jag istället tittar ner i en bok eller en tidning blir bokstäverna tydligare, becksvarta och skarpa kanter. När jag ändå var i myllret gick jag in i en butik för att köpa ritkol (hädanefter ska jag använda kol från kaminen) och kom hem med både kolkrita och oljekritor av god kvalitet. Att sätta sig ner med ett tomt papper, ett tomt sinne och en ask kritor är fantastiskt. Först händer inget, sen tar handen en färg och glider fram över det vita, skapar mönster. Färger byts ut och det som växer fram är abstrakt, inte ens jag vet vad det är förrän resultatet har iakttagits några gånger. Det är en upplevelse, kanske är det bara jag som känner något. Viktigt är att jag är mer än nöjd med att jag själv uppskattar mina alster. Ingen annan vet vad som pågår i mitt huvud och jag vet inte vad någon annan har för tankar i sitt. Och det är okej.


Ikväll är det fotboll, Sverige mot Portugal. Jag hade faktiskt kunnat tänka mig att sitta på arenan och titta på matchen. Få lite kontinentalkänsla och känna ljumna vindar mot benen. Att oavsett resultat gå skrattande ut i folkmassorna och glida in på en lokal restaurang och beställa en god maträtt och ett glas vin som förmodligen övergår i ett andra glas när maten är uppäten. Ska ni se matchen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar