tisdag 19 november 2013

Ömma punkter

Ett inbokat möte med sjukgymnast ledde till hundra frågor, armlyft, nackböj och en hård liten plastmanick intryck på diverse muskelknutor. Armar och händer domnade bort i omgångar och sjukgymnasten skickade hem mig med övningar, en ny tid om en vecka och orden, "imorgon kommer du förmodligen att vara väldigt öm".

Imorgon kan vara ett väldigt bra tillfälle att börja läsa om Per-Anders Fogelströms Stad-serie. Jag läste den sommaren 1991 när jag sommarjobbade som guide på en 1700-talsgård alldeles i närheten av hemmet. Det var en spännande upplevelse, inte hade jag varit i Stockholm då helller, det var först tio år senare huvudstaden blev min. Åter till böckerna och sommarjobbet. Jag satt antingen utomhus och njöt av sol eller inne i den unkna boningslukten när regnet öste ner utanför och då och då drog åskan fram över byn. En oväntat bra kombination att läsa om gamla miljöer i en gammal miljö. Bortsett från de stunder när himlen blev alldeles svart och rummet jag satt i fick en skum känsla och det knakade i väggar och golv. Då var jag inte lika tuff som vanligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar