onsdag 6 november 2013

Läsa i kors

Huvudvärken som plågat mig i en månad nu har fått en delförklaring till idag. Jag ringde glasögonbutiken för att boka tid och hade sån tur att de fått ett återbud på eftermiddagen som var min om det passade. Såklart, lika bra att ta det på en gång. Regnet öste ner i Ystad och mina tår var väldigt blöta när det var dags att kolla synen. Normalsynen, det vill säga den som jag har rakt fram och när jag kör och ser på TV med, är som förut. Det som har förändrats är lässynen. Ögonen skelar tydligen en smula inåt när jag läser böcker och tidningar. Det gör att jag vill tvinga ut ögonen till normalläge, vilket resulterar i huvudvärk. Niohundra kronor fattigare, ett par glasögon rikare (när de väl kan hämtas) och förmodligen en huvudvärk mindre, sitter jag i soffan och tänker att jag har blivit en läsglasögontant. Den unge mannen som undersökte mig försäkrade att det inte var något åldersrelaterat alls att jag behövde speciella glasögon för att läsa. Syns åldersnoja som inte syns inombords? Jag föreslog uggleglasögon men det hade de inga. Det kunde varit snyggt att se ut som Helge när barnen hör godnattsaga.

Uppdatering om barnen. Dottern har fortfarande feber, femte dagen, och nu har hon börjat gnissla ordentligt. Matbiten är svår och ögonen glansiga. Vi får se vad morgondagen ger. Sonen har fått små utslag över halva kroppen. Han kliar och kliar och är röd under ögonen. Vi funderar på vad det kan vara som orsakar utslagen. Om det inte är bättre om ett dygn får vårdcentralen kontaktas igen. Kanske lika bra att boka in båda barnen på en gång så det är klart sen. Jag vill bara att mina små raringar ska må finfint så att de orkar hoppa omkring i lövhögarna och skratta ända upp till stjärnorna.

2 kommentarer:

  1. Välkommen i gänget, vännen. Läsglasögongubbe är jag egentligen, bara det att jag inte vågat komma ut av garderoben ännu....:-) Ska prova med ett par billiga brillor från macken först för att se om det verkligen stämmer att jag är i desperat behov... Dessvärre anar jag redan svaret! Kramis

    SvaraRadera
  2. Och du....jag glömde... TUSEN TACK! för dina fina ord inne hos mig igår. Jag blev så otroligt glad och rörd.

    SvaraRadera