måndag 25 november 2013

Följer solen

Det har varit en helt underbar dag om du som jag gillar solen och vad den gör med oss och det vi ser. Jag följde sonen till bussen och en aprikosfärgad horisont visade oss vägen. Månen stod högt på himlen och de sista stjärnorna gäspade stort innan de försvann i ljuset. Grässtråna längs vägen krasade förföriskt under skorna och sonen lyssnade förtjust på vinterljuden.
07:30
Förmiddagsljuset flödade in genom de oputsade fönsterna och skapade fantastiska skuggor på väggar och möbler. Med lite mer än en timme kvar till lunch drog jag på mig varma kläder och stegade ut i den kalla luften. Minusgrader och solsken, perfekt promenadväder. Vattenpölarna var genomfrusna och luftbubblor bildade virvlande mönster under skalet. Då och då stannade jag och vände ansiktet mot solen och njöt. Andades långa djupa andetag och kände hur kroppen fylldes av nytt och friskt.

11:00
När det var dags att hämta sonen på fritids hade de gått iväg ut i naturen. Jag hittade dem vid dammen där pedagogen slog loss isbitar som delades ut bland barnen och beundrades en kort stund innan de seglade ner på det frysta vattnet. Isen sjöng av ljudet och det lät som när långfärdsskridskoåkare susar fram på tjock is en kall vinterdag. Små stunder i livet som slår an mot strängar med hjärterötter. På väg till bilen tittade jag ut över de mjölkchokladfärgade åkrarna som täcktes av långa skuggor och orangea solstrålar. Det är fantastiskt njutbart att följa solen i vardagen.

15:30

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar