torsdag 28 november 2013

Fokuserad blick


En småmulen blåstorsdag i november är det inte lika lätt att hitta det vackra i naturen som när solens strålar speglar sig i ett vindstilla landskap som glittrar av frost. Därmed inte sagt att det inte går. För just idag dansar löven omkring på innergården. De far upp och ner och runt runt, alldeles för svåra att fånga på bild. Solen är ett säkert kort. I träskor studsade jag ut på gräsmattan och siktade in mig på träden långt bort. De som balanserade en stor apelsin på sina bara armar. Nyponsoppahimmel med en klick grädde i mitten.

När nya kameran, Nikon 3200, var helt ny i huset testade jag den på lite olika ställen. Bland annat rakt in i den väldigt varma kaminen. Det blev några svettiga bilder med mycket färg och värme. Idag står kaminen orörd, om en timme kommer sotaren för att ge oss bättre drag i skorstenen så att vi är förberedda för ännu en lång och smällkall vinter.


I måndags morse var soluppgången också förtjusande vacker. Rött och orange och gult och blått och alldeles kallt och frostigt överallt. En av de starkaste nässlorna stod rak i ryggen och njöt av stunden, precis som jag. Idag är stjälken inte lika självsäker längre, den är på väg ner mot marken och en lång sval sömn mot vår.


Jag tänker hänga kameran runt halsen och ta en liten tur i huset. Se vad som kan förevigas. Det är inte lika roligt att fota döda föremål som natur och landskap. Människor är ännu ett svårt projekt jag tänker lära mig. Närbilder på barnen går bra, bara de står still så jag hinner fokusera ordentligt. Spännande.

3 kommentarer:

  1. Härliga bilder och intressant tänk som vanligt. Jag vill också ha en bra kamera. Hoppas jultomten är snäll. :) Här blåser det rejält. Hade jag haft en hatt skulle jag hållit hårt i den. Istället väljer jag en position innanför tjocka väggar. Kram

    SvaraRadera
  2. Så vackra bilder Sandra! Och glöd är alltid vacker att se på! Stor kram och tusen tack för dina fina hälsningar!

    SvaraRadera
  3. Visst är det kul med ny kamera! Som sagt, jag blev helt såld på en gång när vi köpte vår. Finfina bilder, vännen. Och ny härlig header också;-) Kramis

    SvaraRadera