onsdag 6 november 2013

Där jag är och går

Den tunna luften speglade den stjärnklara natten som övergått i dag. Gräsets frysta dagg krasade lätt under skorna och en bit över marken svävade dimman som om den väntade på någon speciell. Att gå genom dimma är som att andas en annan dimension. Det smakar annorlunda och nuddar lungornas insida på ett speciellt sätt. November, skammånaden som så många pratar ner i tid och otid. Visst, de allra kladdigaste grådagarna då regnet letar sig in under kapuschongen och får huden att rysa oavbrutet, då är det faktiskt ganska tråkigt. Men det är lika tråkigt som att vakna en julidag och höra regnsmatter mot rutan och se hur trädgårdsmöblerna vält i vinden. Ingen hatar juli för det.

November är vacker, den har sin charm precis som det mesta i världen har. Jag tycker att närheten till solen blir påtagligare eftersom soluppgång och solnedgång varar mycket längre. Det finns tid att stå och njuta, se de långa skuggorna, fånga vattendroppar genom kameralinsen och gotta sig åt solstrålarnas lek i mitt ansikte. Idag, alldeles i början av november, visade sig vara en utomordentligt fin dag att ta en morgonpromenad längs grusvägen. Frost och dimma, solsken och vattenpölar, frisk luft och råmande kossor. Allt tillsammans gjorde stunden till något speciellt och minnesvärt. Att ta några steg ut i det frosttäckta gräset för att kunna fånga en vattendroppe på bild. Att rikta blicken upp mot den klarblå himlen för att se undersidan av ett stort flygplan avteckna sig högt där uppe. Att ta djupa andetag i dimman och känna hur det snurrar i huvudet en stund, bara för att det känns så magiskt. Alla de där stunderna, plus många fler, gjorde världen en gnutta bättre. För mig, för mina nära som känner av det glada och lyckliga som strålar ut från mitt inre, för allt det som jag speglar mig i. Det är de små stunderna i livet som gör livet. Det är nu.






3 kommentarer:

  1. Dina foto får mig nästan att ändra uppfattning om gråa november.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nästan? Hur ska jag kunna lyckas? :) Tack för komplimangen.

      Radera
  2. Vilka fantastiskt fina bilder! Och vad fint du ser allt det vackra som november faktiskt erbjuder. Kram

    SvaraRadera