tisdag 19 november 2013

Årets julklapp, på riktigt

En reporter och en fotograf från Ystads Allehanda stoppade mig och syster i Ystad igår. De frågade oss vad vi trodde skulle bli årets julklapp, eller vad vi ville skulle vara årets julklapp. Frågan gjorde mig helt ställd. De två personerna såg ut att vilja be om hjälp att hitta i stan, så det var vad som snurrade i mitt huvud. Årets julklapp? En surfplatta, en telefon, en upplevelse, en kamera eller kanske en kaffemaskin? Jag svarade till slut smartphone, bara för att ha något sagt. Det dröjde inte lång tid förrän det självklara svaret dök upp i skallen, det jag faktiskt redan diskuterat med maken. Årets julklapp är en gåva till de som inte har det lika bra som vi. De hemlösa i Sverige, sjuka barn, övergivna djur, katastrofdrabbade i utlandet (närmast Filippinerna), medicin och näringspåsar till fattiga länder, pengar till utbildning för alla, en get till en stackars svältande familj. Det finns massor av människor, djur och växter som behöver vår hjälp. Jorden behöver oss och vi den. I år skickar vår familj inga julkort, de pengarna spenderas på Unicef istället och vänner och bekanta får ett mail med en glad bild och en hälsning om att de hjälpt till att hjälpa. Likadant med vissa julklappar, de blir som vanligt ett litet kuvert som innehåller några meningar om vad pengarna gått till. Senast var det vaccination, och året innan dess jordnötskräm.

Vad säger ni? Låt oss göra något litet för de som inte har det lika gott som vi. Jag menar inte att vi helt ska sluta med julklappar, det går att kombinera roligheter med nyttigheter och välvilja.

1 kommentar:

  1. Jag har flera år i rad köpt getter och annat i julklapp åt kompisar, tycker det är en bra sak.

    I år blir det nog matkassens julkasse, det verkar behövas.

    Kram

    SvaraRadera