lördag 12 oktober 2013

Valet, det bästa svåra

De andra har åkt på kalas i väster. Jag sitter kvar i köket och funderar. Det är lördag och jag är inte med de andra på skojigheter. Ett svårt val, ändå det bästa. En timme i bilen, barnkalas, lyckliga barn, stressade vuxna och så vidare. Ingen bra plats för mig. Så jag sitter här hemma i köket och lyssnar på tvättbollen som hamnat i torktumlaren och nu åker runt i en bankande ton.

Imorgon ska familjen iväg och träffa en annan familj. Ut i skogen, rakt in i höstens alla färger och dofter. Det ska blir roligt, uppfriskande. Också tröttsamt. För att orka fick jag välja. Lite ont gör det, långt där inne i hjärtat. Den delen som säger att jag också ska vara där familjen är när vi är lediga tillsammans. Mer ont gör det där det mörka sitter. Det som har vuxit sig stort och som vill äta upp hela alltet. Där gör det ont och det onda kommer ut i beska ord och hetsiga rörelser. Inuti står jag och ropar åt det mörka fula att sluta. Att det är fel, att jag inte alls vill det där. Att det är tröttheten som vunnit mark.

Jag sitter på kökssoffan och lyssnar på trummandet från källaren och ser hur höstvindarna dansar runt utanför fönstret, dansar med löv i olika färger. Några minuter till ska jag ge det, tankarna över valen jag gör. Sen ska jag tända ljus, sätta igång skön musik, göra en kopp te och njuta av stillheten. Samla kraft att orka med allt det där roliga.

2 kommentarer:

  1. Vilken fantastiskt fin bild! Hoppas du hittade kraften och stillheten, vännen. Det är du värd. Massor av styrkekramar

    SvaraRadera