fredag 11 oktober 2013

Nuets fantastiska bästa

Duggregnet lägger sig som en hinna på glasögonen och världen blir till ett stort kalejdoskop. Jag som alltid velat ha ett sånt har nu ett med de bästa färgerna. Grönt och gult och rött och orange och brunt och blålila. Precis vid trappan har en växt åstadkommit en ranka med stjärnformade blommor på. Det är det vackraste jag sett. För fem minuter såg jag ett litet rönnträd som lös upp omgivningen med sina knalliga färger. Det var det färggrannaste jag sett!

I morse kramade mina barn om mig så där hårt så att det känns långt in i hjärtat. Det är nog det bästa jag vet! När dottern och jag sa hej då på förskolan avslutade jag, som vanligt, med orden "ha en bra dag så ses vi i eftermiddag". Svaret blev ett eko av mina ord. Det är nog det finaste jag hört. Utanför förskolan hade det samlats stora brandgula lövhögar. Lagom prassliga löv som yrde omkring när jag sparkade mig fram genom högarna. Det är nog det roligaste jag gjort.

Mina ben är utsträckta i kökssoffan och elementet värmer upp min frusna kropp. Det är nog den skönaste stunden någonsin. Jag tänker på att idag är det fredag, sex timmar kvar till helg. I kylen ligger råvaror som ska bli till en mustig höstgryta och av några andra varor ska det bli chokladpudding med vispgrädde. Det kommer att bli den godaste fredagsmaten!

Att skriva ett livsbejakande inlägg som detta ger en energikick som rusar runt och piffar till i min småtrötta och förkylda kropp. Det är nog det bästa blogginlägget jag skrivit. Just nu är fantastiskt!

1 kommentar:

  1. Heja dig. Ibland kan man behöva påminna sig själv att det finns bra och roliga saker. Även om det är tufft. Men övning ger färdighet. & det här är nog det bästa inlägget jag har skrivit idag ;-)

    Kram

    SvaraRadera