torsdag 3 oktober 2013

Glädjeämnen

Eftersom orken i stort sett har lämnat min kropp och jag går på extrakrafter, behövs glädjeämnen. I förmiddags användes en kort stund till att skriva ner gladsaker på ett vackert pappersark. Ett ark att plocka fram när det värsta mörkret härjar inom mig. Ett ark att ta ifrån för att hitta tillbaka till glädje och ljus.

Nu ikväll plockade jag mitt första ord. Det blev whisky. Ett långbent provningsglas omslöt en tioårig Laphroaig och långsamt sökte sig den första sippen från glas till läppar, vidare över gom och tunga för att sedan falla som en dimma ner i strupen. Jag älskar whisky, rökigare än en väl tjärad fiskebåt i Port Ellen. Jag älskar det sen den dagen min Fredrik lärde mig att uppskatta den äkta drycken, livets vatten. Minnen väcks till liv, spelar på strängar som inte ens änglar harpor kan efterlikna.

Ett glädjeämne som om det hanteras väl är värt mer än många andra saker. Njutbart, förföriskt och omhuldande. För mig är det kärlek i flytande form.

1 kommentar:

  1. Åh, vännen. Jag blir så ledsen när jag läser hur trött och orkeslös du känner dig... Men glad ändå på något sätt att du faktiskt kan njuta livet i små små portioner. Önskar också jag kunde uppskatta whiskey som du, men det går liksom inte. Kanske måste man ha en god lärare som din Fredrik... Stor kram till dig

    SvaraRadera